FAQs
- ofte stillede spørgsmål
Hvor mange elever kan MerVibskolen rumme?
Vi har plads til 17 elever. Det giver os mulighed for at skabe et overskueligt og trygt læringsmiljø med plads til nærvær og individuelle behov.
Hvad betyder det, at I arbejder ud fra narrativ pædagogik?
Narrativ pædagogik tager udgangspunkt i, at vi mennesker forstår os selv gennem historier. Nogle historier kan fastholde børn i en oplevelse af nederlag, mens andre åbner for nye muligheder. På MerVibskolen hjælper vi eleverne med at opdage og styrke de positive fortællinger om sig selv – så de kan se sig selv som dygtige, modige, hjælpsomme eller nysgerrige. På den måde opbygger eleverne troen på egne evner og lysten til at lære.
Hvordan foregår en indskrivning?
Indskrivning sker altid i samarbejde med kommunen og forældrene. Når vi modtager en henvendelse, inviterer vi til en visitationssamtale, hvor vi sammen gennemgår barnets behov og forventninger til et forløb på MerVibskolen.
Hvordan samarbejder I med forældrene?
Vi ser forældrene som en central ressource. Derfor har vi løbende dialog, faste opfølgningsmøder og tæt kontakt om barnets trivsel og udvikling. Sammen skaber vi den røde tråd mellem skole, hjem og eventuelt andre indsatser.
Hvordan samarbejder I med kommunen?
Kommunen er en vigtig samarbejdspartner både i forhold til visitation, opfølgning og elevens fremtidige skolegang. Vi arbejder tæt sammen med sagsbehandlere, PPR og andre relevante fagpersoner for at sikre, at elevens udvikling og trivsel følges systematisk.
Hvordan ser en skoledag ud på MerVibskolen?
En skoledag er bygget op omkring tydelige rammer og struktur, kombineret med fleksibilitet, så vi kan tage hensyn til den enkelte elevs behov. Vi veksler mellem faglige timer, kreative aktiviteter og sociale læringsforløb. Hver elev har en individuel plan, men vi lægger også vægt på fællesskab og samarbejde i hverdagen.
Hvilke læringsplatforme arbejder I med på MerVibskolen?
Vi benytter forskellige digitale læringsplatforme til at understøtte elevernes faglige udvikling og sikre en struktureret dokumentation af arbejdet:
EasyIQ – til elevplaner, mål og dokumentation.
Konfront – til at arbejde med sociale færdigheder og konflikthåndtering.
Grammatik – digitale værktøjer til sproglig træning og grammatikforståelse.
Alinea – til faglige materialer og øvelser i dansk, matematik og andre fag.
TEA – her registreres fravær.
Ved at kombinere disse platforme kan vi tilpasse undervisningen til den enkelte elevs behov og samtidig følge progressionen tæt.
Er der mulighed for at gå til prøve på MerVibskolen?
Ja. Elever på MerVibskolen har mulighed for at aflægge folkeskolens prøver i det omfang, det vurderes relevant og realistisk i forhold til den enkelte elevs faglige niveau og trivsel. Vi tilpasser forberedelsen til den enkelte og skaber trygge rammer omkring prøveafholdelsen, så eleverne kan få en positiv oplevelse med prøvesituationen.
Hvordan indgår Butik Dit&Dat?
Dit&Dat Butikken er vores socialøkonomiske butik, hvor eleverne får mulighed for at prøve kræfter med et rigtigt arbejdsfællesskab. Her arbejder de med opgaver som at sortere, klargøre og præsentere varer, betjene kunder, håndtere kassen og samarbejde med kolleger.
Butikken fungerer som en tryg øvebane, hvor eleverne kan udvikle vigtige kompetencer som ansvar, struktur, samarbejde og kundekontakt. Erfaringerne fra butikken kan både styrke elevernes selvtillid og give dem nyttige færdigheder, de kan bruge videre i uddannelse, fritidsjob eller voksenliv.
Hvordan foregår transport til og fra skolen? Transport aftales individuelt med kommunen. Afhængigt af behov kan eleverne køres med skolens egen bus. Forældre kan også i nogle tilfælde selv stå for transporten. Skolen er beliggende tæt på bus og tog, således er det mulighed for at kunne tage offentlig transport til og fra skolen.
Hvordan støtter I elever med angst eller skolefravær?
Vi møder eleven dér, hvor han eller hun er. Dette kan indebære gradvis tilvænning til skolen, hjemmeundervisning, små og overskuelige læringsforløb eller anden individuel støtte. Vi har desuden mulighed for at tilbyde undervisning gennem VR. Vi samarbejder tæt med forældre og kommunen for at skabe en plan, der giver tryghed og fremgang.
Hvordan arbejder I med behandlingsdelen på MerVibskolen?
På MerVibskolen har vi et særligt fokus på trivsel, følelsesmæssig regulering og mental sundhed, ud over den faglige undervisning. Vi tilbyder en række behandlings- og støttetiltag, som eleverne kan deltage i efter individuelle behov:
TOY – Traume-Yoga: En blid og tryg yogaform, der hjælper elever med at finde ro, styrke kropsbevidsthed og håndtere stress eller traumer.
Rideterapi: Eleverne arbejder med heste under vejledning, hvilket styrker selvværd, empati, ansvar og socialt samspil.
NADA-akupunktur: En enkel og beroligende metode til at reducere stress, uro og angst.
Trykmassage: Kortvarig massage, der skaber ro i kroppen og kan hjælpe med at håndtere spændinger og uro.
Elevsamtaler: Individuelle samtaler med fagpersonale, hvor eleven kan drøfte følelser, udfordringer og mål, og få støtte til personlig udvikling.
Klatring: Aktivt forløb, hvor elever træner mod, koncentration og samarbejde i et trygt miljø.
Alle behandlingsaktiviteter integreres med skolens pædagogik, så eleverne oplever sammenhæng mellem deres faglige, sociale og personlige udvikling. Hensigten er at styrke trivsel, selvtillid og robusthed, så eleven bliver bedre rustet til både skole og fritid.