MerVib Skolefraværstilbud
– et skridt ad gangen tilbage til skolen
Brobygning til folkeskolen – med relation, fleksibilitet og ny teknologi
-
Når skolen bliver uoverkommelig
Nogle børn udvikler massiv skolevægring, hvor angst, mistrivsel og nederlag gør det umuligt at deltage i folkeskolens rammer.
MerVib behandlings- og specialskole tilbyder et fleksibelt skolevægringstilbud, hvor vi møder eleven dér, hvor han eller hun er – og langsomt bygger bro tilbage til fællesskabet i folkeskolen.
Målet er tilbageslusning til egen skole, men vi bruger MerVibskolen som øvebane i forhold til at kunne vende tilbage til folkeskolen.
-
Vores tilgang
Relation før læring
Et team af to faste undervisere tilknyttes barnet og arbejder med barnet i hjemmet. Vi skaber tryghed, struktur og små succesoplevelser.
Individuel undervisning i hjemmet
Undervisningen tilpasses barnets faglige niveau og tempo. Vi anvender narrativ pædagogik, reguleringsstrategier – og inddrager forældrene aktivt.
VR-undervisning – en tryg vej tilbage
Med Virtual Reality kan eleven opleve skolesituationer i et sikkert miljø, inden de møder dem i virkeligheden.
-Virtuelle klassemiljøer træner sociale færdigheder.
-Trygge eksponeringsforløb hjælper med at overvinde angst.
-Faglig undervisning i VR skaber motivation og legende læring.Træning på MerVibskolen
Når relationen er stærk, inviterer vi eleven på korte, trygge besøg i vores rammer. Her får de mulighed for at øve sig i skolesituationer med lavt pres.
Tilbageslusning til folkeskolen
Vi arbejder målrettet på at føre eleven tilbage til egen skole i tæt samarbejde med forældre, lærere, PPR og kommunen.
-
Forløbets faser
Opstart i hjemmet – relationsdannelse og kortlægning.
Stabilisering – undervisning og VR-træning hjemme.
Gradvis indføring – korte ophold på MerVibskolen.
Tilbageslusning – trinvis overgang til elevens egen folkeskole, hvor en af de faste undervisere er med.
-
Organisering og kvalitet
Fast team af to undervisere pr. elev 10 timer om ugen, som er det timeantal barnet skal tilbydes ved sygeundervisning eller specialundervisning i hjemmet.
Supervision fra MerVibskolens psykolog.
Dokumentation via EasyIQ og Konfront (elevplaner, progression, statusrapporter).
Tæt samarbejde med kommune og forældre.
-
Forældregrupper på MerVibskolen
Som en del af vores særlige skolefraværstilbud tilbyder MerVibskolen forældregrupper, der faciliteres af en autoriseret psykolog. Formålet med grupperne er at styrke forældresamarbejdet, skabe netværk mellem familier og give forældre konkrete redskaber til at støtte deres barn i skolegangen.
I forældregrupperne arbejdes der blandt andet med:
Videndeling og erfaringsudveksling mellem forældre i lignende situationer
Psykoedukation om skolefravær, trivsel og børns udvikling
Strategier til at understøtte barnets tilbagevenden til skole og håndtere udfordringer i hjemmet
Støtte til forældrerollen og samarbejdet med skolen
Den autoriserede psykolog, som faciliterer grupperne, fungerer samtidig som ekstern supervisor for medarbejderne på MerVibskolen. Dermed sikres en høj faglig kvalitet og en tæt kobling mellem skolens pædagogiske praksis og den støtte, forældrene modtager.
Forældregrupperne er et vigtigt supplement til skolens arbejde med børnene og understøtter, at indsatsen omkring skolefravær sker i et tæt samarbejde mellem skole, barn og familie.
-
Hvorfor vælge MerVib?
✔️ Relation og fleksibilitet i centrum.
✔️ Dokumenteret progression og tydelig rapportering.
✔️ Fokus på tilbageslusning til folkeskolen – et mål, vi deler med kommunerne.
✔️ Innovativ brug af VR-teknologi som en tryg og motiverende læringsvej.
Varighed og pris
Typisk 6–12 måneder, afhængig af elevens behov.
Afregnes individuelt ud fra timetal, transport og materialeudgifter.
Statusrapporter leveres hver 3. måned.
-